Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2011.01.15

2011.01.15

Kijelenthető hogy fényesen bevált a VOSS (Vehicle Optics Sensor System) harctéri körülmények között. Ez a járművekre utólagosan felszerelhető teleszkópos oszlopon elhelyezett kamerarendszer, éjjel és nappal egyaránt használható. Hőkamerájának segítségével sikerült felderíteni orvlövészeket, improvizált robbanószerkezeteket, fegyveres személyeket több kilométerről is.  Az elmúlt két évben több mint 200 amerikai MRAP hátuljára szerelték fel a VOSS jellegzetes teleszkópos oszlopát.

2010-ben éppen csakhogy befejeződött Finnország F-18-as Hornet gépeinek 2007-ben megkezdett MLU1 jelzésű modernizációja, 24 millió euró értékben már megszületett a döntés az MLU2 2012-es indításáról. Természetesen ezt a munkát is a Patria végzi el Jämsä-ban található üzemében.  Az MLU2 –es korszerűsítési program tervezése még 2004-ben indult, a korszerűsítés eredményét demonstráló prototípus pedig múlt év nyarán sikeresen vizsgázott. A tervezési munkálatokban a Patria mellett a finn légierő és a haditengerészet is részt vett . A 35 Hornet vadászgépen 2013-2015 között hajtják majd végre a korszerűsítést, így már precíziós csapásmérő képességet is kapnak az integrált AGM-154C JSOW GPS irányítású siklóbombának köszönhetően. A barát-idegen felismerő rendszer is cserélve lesz, az MLU2 átesett Hornetek fedélzetén az APX-111 lesz megtalálható.

Az amerikai kormány úgy döntött, hogy engedélyez Tajvan számára egy nagyobb volumenű fegyvervásárlást. Ennek eredményeképpen 146 tajvani F-16-os korszerűsítésére kerül sor. A gépek radarjai modernizálva vagy AESA rendszerűre lesznek cserélve, fegyverzetükben pedig megjelenik az AIM-9-es legújabb verziója az X is. Bár a döntés még csak kormányszintű (ezért nem biztos a fedélzeti radar típusa) a megvalósuláshoz kell a Kongresszus és a Külügyminisztérium jóváhagyása is.

A szomáliai kalózok tovább finomították taktikájukat.  Az eddig halászbárkákat anyahajóként használó tengeri rablók immár az elrabolt kereskedelmi hajókat felhasználva jutnak kiszemelt zsákmányaik közelébe és erről indítják támadásukat gyors motorcsónakjaik segítségével. Az anyahajós taktika ellenszerét, a kiterjedt megfigyelést és ellenőrzést, sikerre vitte a nemzetközi tengeri haderő. Azonban a kereskedelmi hajókról indított támadások ellen még nem találtak megoldást. Dolgukat nehezíti, hogy sok esetben a hajón túszként jelen van az eredeti legénység is. Az új taktika elleni védekezést tovább nehezíti az a tény, hogy az elrabolt hajók alkalmazásával jelentősen megnövekedett a támadásokkal veszélyeztetett terület nagysága is amelyet a kereskedelmi hajók fedélzetén lévő élelmiszerkészletek felhasználásával a lehető legtovább próbálnak tágítani.

Mivel az F-35-ös szolgálatba állása késik, a pilóták kiképzésére létrejött 33. vadászrepülő ezred, mely Floridában az Eglin légibázison állomásozik, is késve jut hozzá a JSF-hez. Azonban a már felállt gép nélküli ezred légi és földi személyzetének jártasságának fenntartásához mindenféleképpen repülőgépekre volt szüksége.  Így január 13-án négy F-16-ost kaptak a Luke légibázison állomásozó 56. vadászrepülő ezredtől.