Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2011.01.16

2011.01.16

A kaliforniai Camp Pendleton tengerészgyalogos bázison pénteken elsüllyedt egy AAVP7 Amtrac kétéltű partraszálló jármű. Az AAVP7-ben hatan tartózkodtak, három oktató és három kiképzés alatt álló tengerészgyalogos, akiknek ez volt az első alkalom, amikor vízben vezethették a kétéltűt. 11:30-kor azonban víz tört be a járműbe, ami süllyedni kezdet a 9-12 méteres mélységbe. Öt tengerészgyalogos még időben ki tudott menekülni a vízzel egyre jobban megtelő 32 tonnás páncélozott AAVP7-ből, egy társuk azonban nem volt ennyire szerencsés. Holttestét búvárok hozták a felszínre.

Az Egyesült Államokba becsempészett kábítószerek egyre nagyon hányadát víz alatt próbálják meg eljuttatni a partok közelében várakozó hajókhoz, motorcsónakokhoz. A csempészek először merülő hajókkal próbálkoztak, ezek törzsének nagy része a vízfelszín alá merült csak a parancsnoki torony a légbeszívó csövek, kipufogócsövek esetleg navigációs radarok emelkedtek a vízfelszín fölé. Ezek igen kicsi radarkeresztmetszetet jelentettek megtalálásuk, felderítésük sokkal nehezebb volt.  Ecuador dzsungelében az elmúlt évben egy rajtaütés során sikerült az egyik kartell titkos hajógyárát elfoglalni, ahol egy 10 tonnányi árú szállítására képes 30 méteres tengeralattjárót készítettek. Mivel a tengeralattjáró műszaki képességei lehetővé teszik a teljesen víz alá merülést és ott a hosszabb ideig való haladást, ezért most a csempészek ellen küzdő erők az USA vezetésével P-3 Orion tengeralattjáró-vadász repülőgépek bevetését fontolgatják a csempészek tengeralattjárói felderítésének és nyomon követésének érdekében.

Jól halad a Királyi Haditengerészet AW101-es Merlin helikoptereinek korszerűsítési programja. Eddig tesztcélokra két helikoptert építettek át a HM2-szabványnak megfelelően és ezek eddig 25 órát töltöttek a levegőben. A 38 HM1-es Merlinből 30 kerül majd átalakításra. A gépenként 9-10 hónapig tartó munkálatok ez év novemberében kezdődnek majd el az első Merlinen, ezt következő év negyedik negyedévben adják majd át a haditengerészet részére. A HM2-es elsődleges feladata ugyanúgy a tengeralattjáró-vadászat lesz, mint az HM1-es változatnak, azonban képes lesz 16 katona, vagy 12 hordágyon fekvő sebesült szállítására, valamint kutató-mentő feladatkör ellátására is. A modernizált pilótafülke, a pontosabb navigációs rendszer, valamint a továbbfejlesztett tengeralattjáró észlelő rendszerek mellett, a jobb oldali ajtóba egy FN Herstal által gyártott M3M 12,7 mm-es nehéz géppuska kerül elhelyezésre. Az M3M-el februárban végzik majd el az első éleslövészetet. A Merlin HM2 flotta 2013 közepén áll szolgálatba, hadműveleti bevethetőségét 2014 végén éri majd el.

Indiához kapcsolódik az a hír, miszerint a légierő vezetése további három IL-76TD légtérellenőrző megvásárlásán gondolkodik. Az izraeli EL/M-2075 Phalcon radarral ellátott gépből eddig hármat rendeltek és kettő már átadásra került a harmadik pedig a héten hajtotta végre első felszállását. A légierő vezetése szeretné, ha radargépei több mint 9 órát tölthetnének a levegőben. Erre az izraeli megoldás a Gulfstream G5-ön alapuló EL/M-2085 radarrendszerrel ellátott gép, amely 11 órát képes egyhuzamban repülni. Ezt az indiaiak drágának ítélték ezért kezdtek tárgyalásokat az IL-76TD-ről. Rövidebb repülési idővel (5-7 óra) bíró projektjük jól halad. A saját fejlesztésű radarrendszerüket a következő hónapokban kezdik el integrálni az brazil Embraer EMB-145-ös gépére. Az első felszállásra még az idén szeretnének sor keríteni.