Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2011.01.20

2011.01.20

Január 18-án kedden, átadásra került Norvégia részére az utolsó fregatt abból az ötből, amit a spanyol Navantia hajógyár épített. Az 1966 óta szolgálatban álló OSLO-osztály lecserélésére közel 19 milliárd norvég korona értékben rendelték meg a FRIDTJOF NANSEN-osztály egységeit. A most átadásra került HMNS THOR HEYERDAHL és testvérhajói azonban nemcsak Spanyolországban biztosítottak munkahelyeket, hanem odahaza is, mivel több mint 250 norvég vállalt működött közre a megépítésükben.

A spanyol F-100-as osztály továbbfejlesztésével létrejött FRIDTJOF NANSEN vagy F-310-es osztály 2000-ben történt megrendelését követően 2006. április 5-én már átadásra került az első egység a híres norvég felfedezők neveit (HNoMS FRIDTJOF NANSEN-F-310, HNoMS ROALD  AMUNDSEN-F-311 átadva 2007. május 21, HNoMS OTTO SVERDRUP-F-312 átadva 2008. április 30, HNoMS HELGE INGSTAD-F-313 átadva 2009. szeptember 29, HNoMS THOR HEYERDAHL–F-314) viselő hajóosztályból. A 133,25 méter hosszú, 16,80 méter széles és 7,6 méteres merülésű 5290 tonnás fregattok az elsődlegesen tengeralattjárók elleni harcra készül OSLO-osztályhoz képest már igaz többfunkciós egységek lettek. Légvédelemre 32 darab továbbfejlesztett RIM-162-es Sea Sparrow (ESSM) légvédelmi rakéták szolgálnak MK41-es nyolccellás függőleges indítókonténerekben tárolva.

A felépítmény jellegzetes alakú árbocában a Lockheed Martin AEGIS légvédelmi rendszer radarjai nyertek elhelyezést. Felszíni célpontok ellen nyolc Kongsberg Naval Strike Missile (NSM) áll rendelkezésre, míg légi és felszíni célok ellen egyaránt bevethető az OTO Melara 76mm-es Super Rapid ágyúja. A fegyverzetet a tengeralattjárók ellen használatos Stingray torpedók teszik teljessé. A fregattok 4500 tengeri mérföld (8330 km) megtételére képesek, a legénység létszáma 127 fő.  A fregattok fedélzetére az NH90 NFH helikoptert vásárolták meg a norvégok. 2009 augusztusában a HNoMS FRIDTJOF NANSEN már az Ádeni-öbölben tevékenykedett a szomáliai kalózok elleni flottakötelék tagjaként, az NH90-es helikopterek késedelmes szállítása véget, 40000 lóerős motorjai által elérhető 26 csomós (48km/h) sebességére és két motorcsónakjának gyorsaságára támaszkodva.

Izrael a közelmúltban sikeresen tesztelte új rakétavédelmi rendszerét a Magic Wand-ot.  Az 250 km-nél nagyobb hatótávolságú ballisztikus rakéták ellen a Stunner rakéta került kifejlesztésre, ez a levegő-levegő osztályú izraeli Python infravörös önirányítású rakétán alapul. A Stunner indítás után vezérlőjelek segítségével marad azon az elfogási pályán, melyen a ballisztikus rakéta érkezik és fedélzeti rendszerei csak később, a megsemmisítés előtt pár másodperccel fogják be a bejövő rakétát. Izrael a Magic Wand-ot az Iron Dome kiegészítésre szánja. A Magic Wand előreláthatólag 2-3 év múlva áll majd szolgálatba.

Szaúd-Arábia vezetése szeretné elérni, hogy a fegyveres erőknél alkalmazott katonai felszerelések több mint 70 százaléka helyben gyártott legyen. A kormány egy külön hivatalt is létrehoz, amely a szükséges gyártási technológiák átvételét segíti majd elő. Természetesen szeretnék a magánszektort is minél nagyobb részben bevonni a terv megvalósításába.. A brit BAE Systems, mely legutóbb 72 Eurofighter Typhoon vadászgépet adott el Szaúd-Arábiának, nemrég jelentette be egy helyi összeszerelő üzem létesítésének tervét.

Az Afganisztánban harcoló brit csapatok új tárakat kaptak az SA-80-as gépkarabélyaikhoz. Eddig már több mint 100000 darab Magpul EMAG, 30 lőszert befogadni képes műanyag tár került átadásra a harcoló csapatok részére. Mivel műanyagból készült ez eddig alkalmazott fém tárakkal szemben súlya csak 130 gramm, a fém tár majd kétszer ennyit 249 grammot nyomott. A lőszerkészlet megállapításához a Magpul EMAG tár oldalán egy kis ablak került kialakításra. A brit haderő négy év alatt összesen egymillió Magpul EMAG tárat vásárol 13 millió font értékben.

Az Illinois-i egyetemen egy kutatócsoport sikeresen bizonyította a szonárok ellen általuk kifejlesztett burkolat képességét. A kutatók egy acélhengert vontak be az álcázó anyaggal, amit vízbe helyezve nem tudott detektálni egy hangradar. Több más sűrűségű és formájú tárgyat is sikeresen láthatatlanná tett az anyag a hanghullámok számára. A burkolat lehetővé tenné a vele beborított tengeralattjárónak, hogy teljesen észrevétlen legyenek a hangradarok számára. A burkolat a belsejében lévő 16 koncentrikus gyűrű és az ezekben kialakított üregek segítségével elvezeti, és elnyeli a hanghullámokat így nem engedi azt visszajutni a kibocsátás irányába. A kutatók elmondása alapján az anyag széles hullámhosszban képessé tehető álcázó hatás kifejtésére. A hajócsavarok nagysebességű forgása közben kialakuló kavitációs zaj csökkentésére is használható, de a jövőben akár az orvostudomány is hasznát veheti az ultrahangos vizsgálatoknál.

Az AFP hírügynökség tegnap közölte Kínából származó információit, mely szerint a SHI LANG (ex-VARJAG) repülőgép-hordozó belső helyreállítási, korszerűsítési munkálatai szinte 100%-ig befejeződtek. Jelenleg a radarberendezések telepítése van folyamatban és természetesen a személyzet képzése.

Január 19-én egy légi utántöltési feladat során megsérült az Ausztrál Királyi Légierő részére készült egyik KC-30A MRTT tanker. A spanyolországi Getafe-ből felszállt tanker már az Atlanti-óceán felett tartózkodott, amikor a törzs végi merev töltőcsövére helyi idő szerint 17:00 körül kapcsolódott a Portugál Légierő egyik Lockheed Martin F-16 vadászgépe. A szétválás közben azonban a vadászgép és a 18 méter hosszú töltőcső összeütközött, aminek következtében a cső egy része eltört és a levált darab a tengerbe zuhant. Az eset után mind a két repülőgép sikeresen le tudott szállni. Az ütközést kiváltó körülmények kivizsgálását megkezdték.

Tegnap este újra orosz Tu-95-ösök sértették meg több NATO ország légterét.  A bombázók elfogását és kísérését egymás után hajtották végre norvég, dán és holland F-16-osok. A Medvéket a brit légierő gépei is elfogták. Orosz források nem nyilatkoznak az esettel kapcsolatban.

Egy szép videó a brazil Sao Paulo repülőgép-hordozóról: