Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2011.01.21

2011.01.21

A Királyi Haditengerészet mellett a Királyi Légerő is szeretné modernizáltatni AW101 Merlin állományát. A RAF kötelékében jelenleg 22 Mk.3 és hat Mk.3A változat található. A jelenlegi tervek szerint a költséghatékonyság és a rendszeregységesítés miatt a pilótafülke modernizációja egy az egyben a haditengerészeti változatnál alkalmazott módon valósulna meg.  Ezenfelül a hadihajókról való könnyebb üzemeltethetőség végett a RAF Merlinjei is összecsukható főrotorlapátokat és faroktartót kapnának. A légierő helikopterein a korszerűsítési munkálatok 4-6 év múlva kezdődhetnek el.

A Boeing tegnap megerősítette, hogy nyártól csökkenti a C-17-es gyártási ütemét. Így évi 10 darabos mennyiséggel készül majd a Globemaster III-as az eddigi évi 14 példányhoz képest. Ebben az átmenetinek tekinthető évben 13 C-17-es kerül majd átadásra. Mindezt azért, hogy a gyártósor 2012 után is működjön. A cégvezetés szerint jó esély mutatkozik még nemzetközi megrendelésekre, így érdemes a gyártósort minél tovább életben tartani. A gyártás sebességének csökkentése miatt 900-1100 ember munkahelye szűnhet meg.

Portland városa nem kér repülőgép-hordozót.  A Maine államban található város kikötőjében a tervek szerint a 42 éves, immáron szolgálatból kivont JOHN F. KENNEDY repülőgép-hordozó vetett volna horgonyt, fedélzeteit múzeumként üzemeltetve. Azonban a város döntéshozóinak szerdai szavazásán egyhangú 9-0 eredménnyel elutasította az úszó múzeum létesítésének engedélyezését. Az utolsó, nem nukleáris maghajtással épült hordozó nyugdíjas napjait így könnyen lehet, hogy Newport-ban fogja múzeumhajóként tölteni.

Az amerikai Raytheon a napokban aláírt szerződés értelmében 475 millió dollár értékben szállít Szaúd-Arábia számára 2500 darab Paveway irányítókészleteket.

Moldávia Védelmi Minisztériuma ismét eladásra kínálja hat nagyjavításra szoruló MiG-29A Fulcrum vadászgépét. A minisztérium szóvivője csütörtökön jelentette be, hogy a gépekre február elsejétől lehet licitálni, az induló ár 8500000 dollár. Tavaly a moldávok három alkalommal próbáltak túladni a használt gépeken, mindannyiszor sikertelenül.

Románia még idén szeretné befejezni azokat a tárgyalásokat, melyeket az európai rakétapajzzsal kapcsolatban folytatnak. A rövid-és közepes hatótávolságú ballisztikus rakéták ellen védelmet nyújtó rendszer SM-3-as elfogórakétáinak Románia adna otthont. A rakétapajzsnak az előzetes tervek szerint 2015-re kellene működőképessé válnia.

A Királyi Tengerészgyalogság 847. repülőszázada nemsokára áttelepül Afganisztánba. Az új Lynx Mk9A helikopterekkel ekkor repül majd a század első ízben harci bevetéseket, mivel 2008-ban még az Mk7-essel voltak jelent a térségben. Helmand tartományban már bizonyított az új Lynx változat, az erősebb hajtóművek segítségével könnyebben birkózott meg a nagy magassággal és hőmérséklettel. A tavaly nyáron megkezdett felkészülést sikerrel letudta a 847. század, így készen állnak felderítő, konvojkísérő, tűztámogató feladatok végrehajtására is.

Izrael hivatalosan is bejelentette, hogy a légierejében megtalálható F-15 A és B változatú vadászgépeit modernizálja. Az 1974 és 1978 között leszállított, illetve az 1991-es Öböl-háború után átadott példányokból még napjainkban is üzemképes 25 együléses F-15A és öt kétüléses F-15B változat. Ezeket hazai iparra támaszkodva teszik majd képessé földi célok ellen alkalmazható JDAM műholdas irányítókészlettel ellátott bombák bevetésére. A modernizálás során szerkezeti megerősítésre és természetesen elektronikai korszerűsítésre is sort kerítenek. A helyi megnevezés Baz néven illeti az A/B változatokat, ezek közül egy, mint prototípus már modernizált változatban szeli a levegőt. Társaival együtt a korszerűsítési munkák végeztével még további 10 évig maradhatnak hadrendben.

A Goodrich Corporation 72 millió dollárért szállít öt DB-110 felderítőkonténert a Pakisztáni Légierő részére. A konténerek mellé két földi fix telepítésű és egy mobil állomás is beszerzésre kerül. Pakisztánban már használnak két, a mostanihoz hasonló konténert, azonban ezek átalakításra szorulnak a földi állomással együtt, mivel más adatátvitel rendszert alkalmaznak. A felderítőkonténerek alkalmazására a 2008-ban, modernizálás után átadott ex-USAF F-16 A/B változatú gépek használhatók, míg az új F-16 Block 52 repülőgépek csak a jövőben lesznek alkalmasak a DB-110-el végzett felderítő repülések végrehajtására. A Goodrich DB-110-est jelenleg két NATO ország légiereje, Görögországé és Lengyelországé alkalmazza, de megrendelte már számos nem NATO tagország is, mint az Egyesült Arab Emírségek, Egyiptom, Marokkó és Omán. A konténer eredetije Raptor néven az brit Tornado GR4-eken, illetve a japán P-3C tengerészeti repülőgépeken található meg.  Szaúd-Arábia is rendszeresíteni fogja közeljövőben a DB-110-et. Tíz konténert az F-15SA Eagle gépek fogják hordozni némi módosítás után. A közelmúltban a DB-110 rendszert átalakították, hogy olyan pilóta nélküli légi járművek (UAV), mint például a Reaper is hordozhassa.