Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2011.01.31

2011.01.31

Január 12-én majdnem összejött az igazi nagy fogás a szomáliai kalózoknak. Ekkor ugyanis egy viszonylag kisméretű, 1780 tonnás teherhajót sikerült megkaparintaniuk. A dán zászló alatt hajózó MV Leopard fegyverekkel és lőszerekkel megpakolva igyekezett Malajziába, amikor Omán partvonalától 400 km-re támadás érte. A MV Leopard legénysége azonban még a hajó elfoglalása előtt segélyhívást tudott küldeni, valamint a hajó meghajtását biztosító dízelmotorokat is üzemképtelenné tette. Így a tengeri rablók egy üzemképtelen hajót tudhattak magukénak. Mire egy török hadihajó felbukkant, a kalózok már odébbálltak a legénység bántalmazása nélkül. A motorok rongálása miatt a MV Leopard egy vontatóhajó segítségével hagyta el a veszélyes vizeket.

Dél-Korea majd 70 millió dollárért rendelt Svédországtól további Saab ARTHUR tüzérségi felderítő lokátorokat. A C-sávban üzemelő közepes hatótávolságú ARTHUR-t széles körben használják vevők világszerte (pl.: Cseh Köztársaság, Dánia, Görögország, Norvégia, Spanyolország, Svédország és Egyesült Királyság) hatvannál is nagyobb darabszámban. Dél-Korea az első ARTHUR tüzérségi felderítő lokátorokat 2007-ben vehette át.

Sikeresen teljesítette a gyári tengeri próbajáratait a legújabb ARLEIGH BURKE-osztályú romboló a USS WILLIAM P. LAWRENCE (DDG 110). A hajó képességeit a gyári szakemberek és a haditengerészet ellenőrei vették górcső alá a Mexikói-öböl vizein. A WILLIAM P. LAWRENCE most majd a haditengerészet külön próbáira vár, és ha ezeket is sikeresen teljesíti, akkor 2011 márciusában kerül hadrendbe.

A német Atlas Elektronik GmbH, mely a DM2A4 Seahake torpedót gyártja, megtorpedózta az indiai torpedó-tendert. A németek szerint ugyanis az egyetlen pályázó az olasz Alenia Whitehead Sistemi Subacquei, mely a Finmeccanica Group leányvállalata, korrupciótól sem visszariadva próbálta meg eladni az általuk gyártott Black Shark torpedót. A francia DCNS-nél épített hat SCORPENE tengeralattjáró fegyverzetének kiválasztása így valószínűsíthetően késni fog.

Kanadában az ellenzéket alkotó liberálisok újra támadást intéztek az F-35-ös program ellen. (Előző akciójukról itt lehet olvasni: https://netarzenal.eoldal.hu/cikkek/nyitooldal/2010.12.09.html ) Most több esetben is hiányosságokra derítettek fényt a típussal kapcsolatban. Az első hiba a géppel kapcsolatban, hogy az ország északi részén található repülőterek kifutói szerintük rövidek a JSF számára. A másik az errefelé is ismert légi utántölthetőség problémája.  Kanada a CC-150 Polaris (Airbus A-310) tankereket használja. Ezeket hajlékony csöves utántöltőrendszerrel látták el, ami tökéletes a most szolgálatban álló Hornetekhez azonban nem megfelelő a megrendelt F-35A számára, mivel ez a merev csöves rendszerhez tartózó fogadórésszel szerelték fel. A liberálisok ez utóbbi hibára több megoldást is találtak. Vagy új tankergépek kellenek, vagy módosítani kell a megrendelt F-35-ösöket, vagy új tendert kell kiírni és más gépet választani. Ha a választások után hatalomra kerülnek, ez utóbbit szeretnék megvalósítani.