Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2011.02.10

2011.02.10

A legújabb francia harci gép a Rafale felderítő képességének létrehozása fontos, hiszen a jelenlegi felderítő feladatokra bevethető gépek a légierő Mirage F1 , és a flotta Super Etendard gépei lassan kivonásra kerülnek. Felderítő bevetéseken a francia Dassault Aviation Rafale F3 a törzse alá függesztett Areos Reco NG konténert használhatja.  A francia légierő már rendelt egy tucat Areos Reco NG konténert, és a francia haditengerészet is leadta rendelését nyolc darabra. Ezt tehették, hiszen a Areos Reco NG sikeresen teljesítette a hajófedélzeti üzemet lehetővé tevő próbákat.

Az Areos Reco NG 4,6 méter hosszú, tömege 1100 kg, így felfüggeszthető a Rafale, valamint ha szükséges a Mirage 2000 alá is. A konténer elején egy nagy és közepes magasságban használható kamerarendszert helyeztek el. Ezekkel kétszer, háromszor nagyobb távolságból válik lehetővé felvételek készítése, mint a jelenleg hadrendben álló Mirage F1CR kameráival. Az Areos Reco NG hátsó részében egy kis magasságú feladatok során használatos panorámakamera lett beépítve. Mind a két kamerarendszer képes fényképfelvételeken felül mozgóképeket is készíteni, valamint előzetes programozás után automatikusan is felvételeket készít, mivel a repülőgép pontos helyzetéről információkat kap a saját inerciális navigációs rendszerétől, valamint a hordozó repülőgép navigációs rendszeréből is.

A beépített merevlemezen történő tároláson kívül lehetséges mikrohullámú kapcsolattal a felvételek azonnali továbbítása is. A katonai repülőgépek tesztközpontjában végzett száz repülés során megállapítást nyert, hogy a konténerrel könnyedén készíthetők felvételek, csak az éjszakai nagy távolságú üzemmódban találtak még egy kis javítani valót. Az első felderítő feladatokra bevethető csoport képzését a nyáron befejezik, és az év végére a CHARLES DE G AULLE repülőgép-hordozóról is bevethetővé válik a Rafale F3 a törzse alá függesztett Areos Reco NG felderítő konténerrel.

A spanyol Navantia következő héten, csütörtökön bocsájtja vízre az első Ausztráliának szánt partraszállást támogató helikopterhordozót, a majdani HMAS CANBERRA-t, míg testvérhajóját, a HMAS ADELAIDE-et a következő napon. A két egység 2013-ban és 2014-ben kerül majd átadásra, azonban ekkor még csak 75%-ban lesznek készek, hiszen az ausztrálok fejezik majd be a 27000 tonnás hajók építését a BAE Systems Ausztrália segítségével.  A hajók 400 főnyi legénysége mellett még 1000 katonának, 150 járműnek, és 24 helikopternek is jut elegendő hely a fedélzeteken.

Indiában a Rolls-Royce visszalépett a Jaguar csapásmérők új hajtóművéről döntő tendertől. A váratlan eseményt igen röviden kommentálták, miszerint a légerő által támasztott követelmények miatt döntöttek a kiszállás mellett. Így, az egyetlen még talpon maradt pályázó, az amerikai Honeywell lett az F-125-ös hajtóművel. A neves brit cég egyébként a jelenleg is alkalmazott Adour egy korszerűsített, megnövelt tolóerejű változatával szállt versenybe a megrendelésért.

És még egy kicsit maradjunk Indiában és a hajtóműveknél. Az Aero India-2011-es kiállításon látható volt a Eurofighter Typhoon Eurojet EJ200 sugárhajtóművéhez készült tolóerő-vektoráló kiömlőnyílás.  Az Eurojet szerint, ha a Eurofighter nyeri az MMRCA tendert, akkor minden indiai Typhoon-t ezzel látnának el. Mivel az eredeti tervek szerint a tolóerő-vektoráló hajtómű már a Tranch 3-as szériánál megjelent volna, ezért a Eurojet szerint ez a terv teljességgel megvalósítható. Ez nem csak a manőverező képességet növelné, de 5%-al csökkentené a fogyasztást, akár 7%-al is növelné a tolóerőt, lehetővé teszi a szupercirkálást, csökkenti a hajtómű üzemi hőmérsékletét, ezáltal növeli annak élettartamát, megrövidíti a fel és a leszálláshoz szükséges távot, és általa alacsonyabb lesz leszálláskor a megközelítési sebesség.

A 2010 szeptembere és decembere között végrehajtott légi teszteken a Thales RBE2 AESA radarja sikeresen teljesítette az vele szemben támasztott követelményeket.  Így a gyártást végző Thales felkészül a radarberendezések sorozatgyártására.

Oroszország a Kuril-szigeteket a második világháború végén foglalta el Japántól és úgy tűnik a jövőben sem hajlandó lemondani róluk. Túl azon a kijelentésen, mely szerint mindig is elidegeníthetetlen orosz terület marad, mást is tesznek ennek biztosítása érdekében. Ugyanis, egy szerdai Dimitrij Medvegyev orosz elnök által aláírt rendelet értelmében, a Kuril-szigetek védelmét biztosító szárazföldi és tengeri erőket korszerű fegyverekkel kell ellátni.  Az orosz védelmi minisztériumból származó információk szerint a megrendelt MISTRAL-ok közül az elsőnek elkészülő két egység a Csendes-óceáni Flotta kötelékébe fog kerülni.

Plymouth kikötőjében február 8-án egy kisebb ünnepség keretén belül búcsút vett a Type 22-es HMS CHATHAM fregattól a legénysége.  Az osztályból így már csak három egység a HMS CORNWALL, a HMS CUMBERLAND és a HMS CAMPBELTOWN lát el aktív szolgálatot.  A Type 22-esek legutolsónak megépített négy hajóját (Batch 3) a Falkland-szigeteknél szerzett harci tapasztalatok alapján módosították. A hajó építését 1986-ban kezdték meg, vízre bocsátása 1988-ban történt. Szolgálati ideje alatt a világ összes tengerén megfordult kalózkodás és kábítószer-ellenes, valamint humanitárius műveletek végrehajtása során. Az utolsó küldetése is éppen egy a szomáliai kalózok elleni volt, amely hét hónapig tartott.