Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2011.02.16

2011.02.16

Az Aero Indai 2011-en átadásra került Namíbia részére két, a Hindustan Aeronautics Limited (HAL) által licencben épített Aérospatiale (jelenleg Eurocopter) SA 316B Alouette III, helyi megnevezéssel Chetak(hindiül Ló) helikopter. Az afrikai ország még a 2009-ben kötött megállapodás értelmében négy helikopterhez és a hozzájuk tartozó földi kiszolgáló eszközökhöz jut hozzá 10 millió dollárért. A szerződés értelmében a pilóták és a földi személyzet képzését is az indiaiak végzik el. Két további Aérospatiale SA 315B Lama vagy Cheetah ez év júniusában kerül majd átadásra.

Befejezte szélcsatornában végzett tesztjeit a General Atomics Aeronautical Systems a haditengerészet számára készülő Sea Avenger UAV-vel. A hordozófedélzeti üzemre alkalmas gép nemcsak felhajtható szárnyaiban különbözik a szárazföldi repülőterekről felszálló testvérétől az Avenger-től. A szélcsatornában végzett vizsgálatok alatt az új szárny alacsony sebességű tulajdonságait ellenőrizték, amit a minél kisebb leszállósebesség érdekében alaposan átterveztek.  A NIMITZ-és a FORD-osztályú hordozókon telepített Sea Avenger-ek feladata a felderítés, hírszerzés, megfigyelés és a csapásmérés lesz 11-14 órányi levegőben tölthető idő alatt. Szintén a hordozófedélzeti követelmények miatt megerősítették a futóművet, valamint a fel és leszállások okozta terhelések elviselésére tették alkalmassá az elektronikát. A hajtómű is nagyobb tolóerejű lett, a Sea Avenger-ek a 21.3kN tolóerejű Pratt & Whitney PW545B segítségével emelkedhetnek majd a levegőbe. A szárazföldi változat programja is jól halad, a második gép összeszerelésével várhatólag nyárra végeznek, az első Avenger-en (ami már 2009 áprilisa óta repül) pedig befejeződtek a fegyverzetintegrációs munkák és a GBU-16 bombákkal végzett első leoldási tesztek márciusban lesznek végrehajtva.

Franciaországban az 1. francia gyalogezrednél hivatalosan is szolgálatba állt a Sagem által fejlesztett FELIN-rendszer. A FELIN segítségével a szokás harcmező mellett a francia gyalogosok a digitális harcmezőre is léphetnek, ugyanis mindannyijuk felszerelésében megtalálható a koponyacsont rezgéseit használó -ezért a füleket és a szájat szabadon hagyó- rádióadó-vevő, GPS, valamint a képek, adatok, szöveges üzenetek megjelenítésre alkalmas miniatűr kijelző. A FAMAS gépkarabélyon is megjelentek a FELIN-rendszerhez szükséges nyomógombok, valamint egy OPTRONICS (optika + elektronika) nevet viselő irányzék is, mely lehetővé teszi éjjel is a 400-600 méteres távolságra történő pontos lövések leadását. A századparancsnokok a SITComDE terminálon követhetik nyomom katonáik harctéri ténykedését és helyzetüket valós időben. A FELIN-rendszer megismerését, kezelésének elsajátítását a Sagem segítségével hajtják végre. 2011 januárjától 2015-ig 22600 francia katona ismerkedik meg a FELIN rejtelmeivel.

A közel-keleten történetek esetleges politikai vonzata miatt elképzelhető, hogy Izrael fegyveres erőinek plusz összeget biztosítanak majd a közeljövőben további fegyverek beszerzésére. Nem kiárt, hogy az eredetileg tervezett maximum 75 Lockheed Martin F-35A-n felül további példányok is megrendelésre kerülhetnek. Tel-Aviv ebből a mennyiségből 20 gép megvásárlásáról kötött szerződést, a többi most még opcióként szerepel. Az ötödik generációs gépeken felül elképzelhető további negyedik generációba tartozó repülőgépek jövőbeli megvásárlása is.

Egyesek úgy gondolják, hogy az orosz MiG már fel is adta az indiai MMRCA tendert. Ezt a véleményüket arra alapozzák, hogy a versenyben részvevő MiG-35-ös nem képviseltette magát az Aero Indai 2011 kiállításon. Hivatalosan még nem erősítették meg és nem is cáfolták a hírt, azonban a kiállításon látható volt, hogy a tender más résztvevői, élükön a Boeing-al, bizony alaposan nekiláttak a fejlesztésnek csakhogy minél jobban megfeleljenek Új-Delhi elvárásainak.