Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2011.02.17

2011.02.17

Február 15-től kezdetét vett az Airbus A400M szállítógép légi utántöltési tesztsorozata. A típus MSN001 jelű példánya a RAF egyik Vickers VC10 tankerének segítségével látott munkához. A Toulouse-ból felszállt Grizzly egyes, több alkalommal is csatlakozott a VC10-es törzs alatti hajlékony csöves töltőpontjára, üzemanyag felvétele nélkül.

Nincs gond a Thales TopOwl sisakkijelzőivel, hozta a nagyvilág tudtára a cég. Jelen pillanatban is két típus fedélzetén van használatban harctéri körülmények között. Afganisztánban az amerikai erők UH-1Y Huey, valamint a franciák Tiger helikopterin használják a Thales termékét  a legnagyobb megelégedettséggel. A fent említetteken túl az TopOwl sisakkijelzőt használhatják az NH90, AH-1Z Cobra és Rooivalk helikoptereken, valamint jelenleg integrálás alatt áll a török megrendelésre épülő T129-en.

Iráni hírszolgálatok által az év elején tett bejelentésnek megfelelően két iráni hadihajó fog nemsokára megérkezni Szíriába.  A tervek szerint egy éven keresztül a Földközi-tengeren felbukkanó hajók Szuezi-csatornán történő átkelése már rögtön felkeltette Izrael ellenállását. Avigdor Lieberman külügyminiszter szerint a hajók Irán egyre nagyobb önbizalmának jelképei, ráadásul egy olyan országban vetnek horgonyt és állomásoznak egy évig, amellyel Izrael formálisan hadban áll. Az ALVAND korvett és a KHARG ellátóhajóból álló kötelék már említve az oldalon: https://netarzenal.eoldal.hu/cikkek/nyitooldal/2011.02.08.html. De ha a dolgok mögé nézünk talán nem is a korvett megjelenése válthat ki nemtetszést, hanem a KHARG ellátóhajóé.  Ez ugyanis az iráni haditengerészet legnagyobb méretű hajója és nem elképzelhetetlen, hogy a belső tereiben fegyvereket szállít Szíriába, ahonnan azok Libanonba jutnak, majd a Hezbollah harcosainak kezébe. Az ALVAND számára ugyanis ennyi ellátmány szállítása, mint amire a KHARG képes messze több, mint ami egy ekkor távolságra szükségeltetik.  Erősíti ezt a feltételezést a Wikileaks azon információi, melyek szerint igencsak élénk fegyvercsempészet folyt Irán és Eritrea valamint Irán és Szudán között. A hírek arról is szólnak, hogy nemegyszer a KHARG is hajókázott ezen az útvonalon.

Elképzelhető, hogy az év vége előtt megkapja első sorozat gyártott F-35A Joint Strike Fighter repülőgépét az amerikai légierő. A típusátképzést végző 33. vadászrepülő-ezred a floridai Eglin légibázison tehát már a Block 1-es gépivel végezhetné a pilóták oktatását, mielőtt a típus hivatalos tesztelése véget érne. Persze erre sem kell mérget venni Dave Venlet a JSF-program vezetője szerint, mivel elképzelhető a tesztprogram gyorsítása is, így azok decemberre akár be is fejeződhetnek. Ez azonban nem csak üres mondat, hiszen a tengerészgyalogság számára készülő B változat ebben az évben eddig már 30 függőleges leszálláson van túl, és az F-35B tengeri tesztjeire ősszel kerítenek majd sort. A haditengerészeti C változata strukturális próbái is befejeződnek ebben az évben.  Persze lesz még min javítani az elkövetkező hónapokban, hiszen a típuson alkalmazott sisakkijelzővel problémák adódtak. A megjelenített értékekkel és szimbólumokkal nincs baj, azonban a repülőgép törzsén elhelyezett infravörös kamerák képe ugrál, így jelenleg használhatatlannak bizonyul. Rövidtávú megoldásként a képeket a műszerfalon jelenítik meg és elképzelhető a jelenleg is alkalmazott éjjellátó szemüvegek használata is, de mindez csak átmenetileg, ugyanis a kamerák képét a fejlesztők szeretnék a sisakkijelzőn megjeleníteni. További gondok merültek fel a hajtómű kiömlőnyílásánál, ahol a kilépő gázok okoznak nem kívánt rezgéseket.

Az FN Herstal bemutatott két, a gránátvetők részére készült tűzvezető rendszert. A 40 mm-es gránátokhoz tervezett FN FCU-850N és a FN FCU-1.5M tűzvezető rendszerek könnyen kezelhetők és biztosítják a lehető legnagyobb találati valószínűséget. Mindezt a beépített ballisztikai számítógép, egy lézeres távolságmérő, valamint egy a cső emelkedését mérő rendszer segítségével teszik.

Oroszországban szolgálatba állt a második S-400 Triumf légvédelmi rakétakomplexumokkal ellátott dandár.  A dandár két ezredében nyolc-nyolc mobil indítóállás található négy rakétával. Ez az egység is a Moszkva környéki légtér védelmét látja el akár 40-50 km magasan repülő célpontok ellen is védelmezve a fővárost.