Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2011.04.17

2011.04.17

Április 15-én pénteken a Unified Protector hadműveletben résztvevő repülőgépek 145 felszállást hajtottak végre és 58 alkalommal hajtottak végre csapásmérést.  A hadművelet 28. napján Sirte közelében 5 bunkert, Zintan-nál és Miszrátánál 2-2 harckocsit, míg Tripoli környékén 4 bunkert ért légitámadás. Április 14-én a koalíció gépei 146 bevetést hajtottak végre, ebből 60 esetben támadtak földi célpontokat. Ezek célpontjai 8 bunker, 4 lőszerraktár, 2 páncélozott szállító jármű volt Sirte környékén. Valamint a tunéziai határ közelében lévő SA-3-as légvédelmi állást és az ott települt radart szintén légicsapás érte.  Miszráta közelében 3 bunker és földön tartózkodó helikopter volt a célpont. Tripolinál egy radart, egy harckocsit és két lőszerraktárt ért találat.

Április 7-i adatok alapján a francia légierő gépei naponta átlagosan 120 órát töltöttek a levegőben, átlagosan 30 bevetést teljesítve. Ezek fele földi célpontok támadására irányult. A teljes NATO repülőtevékenység 20%-át a francia gépek hajtották végre, míg a csapásmérésekből 25%-nyi a gall gépek részesedése. 2011. április 7 és április 14 között a francia Rafale, Mirage 2000D, Mirage F1CR és Super-Etendard repülőgépek 96 csapásmérést hajtottak végre. További 48 felderítő bevetést a légierő és a haditengerészet Rafale gépei végeztek a Mirage F1CR-ekkel közösen. A Mirage 2000-5-ösök a katari Mirage-okkal együtt 22 vadászőrjáratot hajtottak végre, az E3F és E2C légtérellenőrzők 12 felszállást teljesítettek, légi üzemanyag utántöltésre 33 alkalommal került sor a légierő C135-eiből és a haditengerészet Rafale és Super Etendard gépeiből.

A svéd kontingens egy szem C-130-as Herculese (svéd megnevezése TP-84) két napra kiesett a szolgálatból, mivel egyik repülése során egy madárral való ütközés következtében megrongálódott. A gép szerencsésen visszatért támaszpontjára és a balesetben megsérült hajóművével immáron megjavítva, újra készen áll a repülési feladatok végrehajtására. A JAS-39 Gripenek naponta két felszállást hajtanak végre és a Litening célzókonténerek segítségével megfigyeléseket is végeznek.

Norvégia 6 F-16-osa eddig 80 bevetés alatt 100 bombát dobott le, a krétai Souda Bay-ből induló Falconok néha napi 4-8 felszállást is végrehajtanak.

A Kadafihoz hű erők a miszrátai harcok során bevetették a 120 mm-es aknavetők MAT-120-as jelzésű aknagránátját is. Ez egy kazettás gránát, belsejében 21 darab, az öngyújtóknál alig valamivel nagyobb résztöltetekkel. Egy MAT-120-as aknagránát egy futballpálya 2/3-át kivető nagyságú területet képes beborítani a résztöltetek repeszeivel. A MAT-120-as használatát a 2008-ban Dublinban elfogadott a kazettás bombákat tiltó egyezmény megtiltotta.

Az öregedő Hornetek miatt egyre nagyobb szüksége lenne az amerikai haditengerészetnek az F-35C gépekre. Jó hír, hogy a típus három alváltozatának eddig elkészült példányai összesítve már túllépték az 1000 repült órát, azonban a flotta számára kevésbé jó hír, hogy ebből a C variáns csak 67 órát tudhat magáénak. Az F/A-18-nak 2016-ig kell kibírniuk, az első F-35C Lightning II gépek első példányai ugyanis ekkor kerülnek leszállításra.