Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2011.04.22

2011.04.22

Obama elnök tegnap jóváhagyta a fegyveres MQ-1 Predator UAV-k bevetését Líbia felett. A gép fegyvertelen változata már eddig is alkalmazásban volt a NATO vezetett hadműveletben, azonban lakott területeteken folyó harcok támogatására már felmerült az igény a fegyverzetet hordozó Predator-ok iránt.

A Daily Telegraph információi szerint a RAF Tornado GR.4-es gépei eddig több mint 110 darab Brimstone rakétát indítottak különféle célpontok ellen Afganisztánban és Líbiában. Ebből a mennyiségből nagyjából 60-at használtak fel az utóbbi helyszínen. A rakétából a brit kormány 2000 darabot rendelt és ezek közül 300-at láttak el a kettős irányítórendszerrel.

Mint az nemrégiben kiderült francia repülőgépek is települtek a krétai Souda Bay légibázison. Jelenleg 10 gall Mirage található a támaszponton, 4 Mirage 2000-5 és 6 Mirage 2000D. Elsőnek négy D érkezett április 18-án, majd másnap további két D is áttelepült.

Sikeres éleslövészetet hajtott végre az Indonéz Haditengerészet egy 12 hajót és 1000 tengerészt megmozgató hadgyakorlaton. A 2007-ben Oroszországtól megvásárolt SS-N-26 Yakhont szuperszonikus robotrepülőgép egy példánya szerdán 250 km-t tett meg a célpontként szolgáló hajótestig, amit telitalálattal elsüllyesztett.

Szépen halad az F-35-ös Lightning II program. A különféle változatok prototípusai hetente mintegy 50 órát töltenek a levegőben. Összesítve (az AA1-es 91 felszállását és 125 repült óráját nem számítva) 727 alkalommal szálltak fel és közel 1100 órát töltöttek a levegőben.  Ebből 295 felszállást és 520 órát a légierő F-35A modellje, 379 felszállást és 490 órát a tengerészgyalogság F-35B rövid fel-és függőleges leszállásra képes változata, valamint 53 felszállást és 81 órát a haditengerészet F -35C változata tudhat magáénak.

Afganisztánba telepített három MQ-8B Fire Scout pilóta nélküli helikoptert és két földi irányító állomást az amerikai haditengerészet. A helikoptert elsősorban hajók fedélzetéről történő alkalmazásra fejlesztették, most azonban egy évig harctéri körülmények között kell helyt állnia. Hírszerzési, megfigyelési és felderítési feladatokra 2003 óta használnak UAV-kat az országban, azok eddig mind merevszárnyú típusok voltak.  A Fire Scout helikopter képes a magasban maradni több mint nyolc órát, miközben repülési magassága elérheti az 5100 métert és sebessége legfeljebb 212 km/h lehet. A két földi irányító állomást egy C-5 Galaxy szállította el még április 8-án Patuxent River-ből, míg a helikopterek április 13-án keltek útra egy C-17-es gyomrában.

Csütörtökön helyi idő szerint 11:30-kor megszűnt a rádió-összeköttetés az indiai hadsereg egyik Dhruv helikopterével. A Dhruv az indiai-kínai határ közelében repülve létesített utoljára rádiókapcsolatot a földi irányítóközponttal. Fedélzetén két pilóta és két katona tartózkodott. A helikopter és utasai után jelenleg Szikkim környékén folyik a kutatás.

India túlfelén, a pakisztáni határhoz közel pedig kijelölésre került az első repülőtér, melyen Szuhoj Szu-30MKI gépek fognak települni. A Jodhpur városának dél-nyugati részén található repülőtér lesz két Flanker század otthona. Az egységek az következő két évben érkeznek majd meg a bázisra.

Törökországban a honvédelmi miniszter, Vecdi Gonul kihirdette a többcélú helikopter-tender győztesét. A döntéshozók bizalmát végül is az amerikai Sikorsky nyerte el az S-70-es International-en alapuló T-70 Black Hawk-kal. Az amerikaiak vetélytársa az AgustaWestland volt a TUHP 149-essel, mely az A-149-es módosított változata. A 121 helikopter legyártásából a helyi ipar is részesül, többek között a futóműben, a hajtóműben, és fedélzeti elektronikában lesznek megtalálhatók a Törökországban gyártott alkatrészek. Mindezen felül Ankara jogot kapott arra is, hogy a helikoptereket harmadik fél számára is felajánlja megvételre.A török ​​hadsereg állományában már több mint 50 S-70 Black Hawk található.

Svájcban alaposan felülvizsgálják a légierő hosszú távú fegyverbeszerzési terveit, valamint a jelenleg még szolgálatban álló F-5 Tiger vadászgépek korszerűsítési lehetőségeit. Az alpesi ország, bár már alaposan megvizsgálta a lehetséges váltótípusokat, mégsem hozta meg a döntést a Tigrisek cseréjéről. Az ez év végéig elkészülő tanulmány célja, hogy a kormánynak megmutassa milyen korszerűsítések segítségével lehetséges, már ha lehetséges a típusváltást 2025-ig elodázni.

Március 14-én a Boeing átadta a 62. MH-47G Chinook helikoptert. Ez volt az utolsó azon gépek közül, melyeket az CH-47D és MH-47E változatok körülbelül 16 hónapos átépítésével hoztak létre. A Boeing-nél további nyolc MH-47G készül, ezek azonban már az utolsó csavarig új gyártású gépek lesznek.

Irak eddig 26 BTR-4-es páncélozott szállító harcjárművet vehetett át az 550 millió dollárért 2009-ben megrendelt 400-ból. Az ukrán gyártmányú nyolckerekű járműből további 62 még ez év szeptemberéig az országba kerül, míg az utolsók 2012 decemberéig kerülnek átadásra.