Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2011.05.13

2011.05.13

Norvég ULA-osztályú tengeralattjárók modernizálásáról állapodott meg a rendszerben tartó ország képviselőjével a Howaldtswerke Deutsche Werft GmbH (HDW), a ThyssenKrupp Marine Systems, és a MarineForce International LLP. A Németországban gyártott hat egységet számláló osztály modernizálása kiterjed az elhasználódott gépészeti rendszerekre és az elektronikai modernizációra is. Így a felszínen 1040 tonna vízkiszorítású, 59 méter hosszú tengeralattjárók még 2020-ig szolgálatban maradhatnak.

Bár, mint a héten napvilágra került Tajvan elhalasztja eddig hőn áhított fegyverbeszerzéseit, azért az ország elnöke, Ma Ying-jeou ismét kérte az Egyesült államokat az F-16C/D vadászgépek és dízel-elektromos tengeralattjárók eladásának jóváhagyására.

A becslések szerint tovább csökkenhet az F-35 Lightning II ötödik generációs többfeladatú gépek harci hatósugara az eddigihez képest is. A fejlesztés kezdete óta ugyanis már számos alkalommal jelentették be, hogy az addig valószínűsített hatósugár ilyen-olyan szükségessé vált változtatás miatt tovább csökkent. Az A változat esetében ez 1092 km-ről 1081-re módosult a héten, míg a B esetében 868 és a C-nél 1138 km lesz. Ez utóbbi két változat még jól áll a szárazföldiek variánsához képest, hiszen az elvárásokat még így is túlteljesítik. A tengerészgyalogság ugyanis 833, míg a flotta 1111 km-es utántöltés nélkül megrepülhető távolságot vár el gépeitől.

Az ausztrál kormány bejelentette, hogy további 101 darab Bushmaster MRAP-t vásárolnak az ország hadereje részére. Az elmúlt években 31 Bushmaster amortizálódott le, ezek kerülnek most pótlásra, illetve a jövőbeli veszteségek elé is szeretnének menni a fennmaradó 70 MRAP beszerzésével.

Újabb tesztlövészetre került sor az MLRS rakéta-sorozatvető nagy mozgékonyságú HIMARS változatával. Most három járművet szállítottak repülőgépek fedélzetén a White Sands-i rakétalőtérre. Két HIMARS egy C-17-esbe, a harmadik pedig egy C-130-asba került átszállításra. A vizsgálat központjában a járművekre szerelt navigációs és célzórendszer állt, hiszen a módosítások következtében rövidebb idő alatt volt tűzkész a rendszer.

Izrael az 1982-es Falklandi válság alatt is ellátta hadfelszereléssel Argentínát. Mindezt egy argentin újságíró állítja. Herman Dobry nemrégiben megjelent könyvében az áll, hogy a szállítmányok Perun keresztül érkeztek az országba. Izrael akkori miniszterelnöke, Menáhem Begin személyes indíttatásból döntött a hadfelszerelések szállításának folytatása mellett. Begin ugyanis az 1940-es évek végén, az akkor még Palesztinának hívott területen a zsidó földalatti mozgalom, az Irgun parancsnoka volt. Az Irgun célja a szabad zsidó állam megteremtése volt, ezért tagjai fegyveresen is harcot folytattak a megszállónak tekintett brit csapatok ellen. Begin egyik közeli barátját, Dov Grunert a britek elfogták és 1947 áprilisában felakasztották. Dobry „Operation Israel: The Reaming of Argentina During the Dictatorship” című könyve szerint Argentínába légiharc-rakéták, repülőgépek számára üzemanyag-póttartályok, bombák, gázálarcok, radarbesugárzás-jelzők, valamint téli ruházati felszerelés is érkezett, 23 darab perui felségjellel ellátott Mirage IIIC mellett.

A Bin Laden elleni akciót egyes hírek szerint négy helikopter támogatásával hajtották végre. Ezek közül kettő volt „lopakodósított” MH-60-as Black Hawk és a másik kettő pedig MH-47 Chinook. A Black Hawkok szállították a SEAL kommandó első hullámát alkotó 24 fős osztagot,(a terroristavezérre végzetes lövéseket állítólag egy HK416-osból adták le) míg a Chinookok fedélzetén több tucatnyian egy kicsit lemaradva az MH-60-asok mögött érkeztek az épület közelébe. Vajon minek kellett bevetni két csökkentett észlehetőségű helikoptert két nem módosítottal egy kötelékben? Elképzelhető, hogy a két Chinook képes volt a radarok észlelési szintje alatt repülni, míg az MH-60-asok nem? Esetleg az MH-47-esek más irányból közelítették meg az épületet? Vagy lehetséges, hogy az alkalmazott Chinookok is módosítva lettek???