Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2011.05.17

2011.05.17

Vasárnap sikerült az Unified Protector hadműveletben részt vevő tengeri erőknek egy újfajta támadási módot megakadályozni. Két felfújható testű motorcsónak közeledett a tengeri blokádot ellátó hadihajókhoz a miszrátai kikötő közelében.  A felszálló helikopter a motorcsónakok közelébe érve jelentette, hogy az egyik már menekülőre is fogta, míg a másik egy helyben áll. A gyanú szerint aknatelepítésben settenkedő motorcsónak átvizsgálása során kiderült, hogy több mint egy tonna robbanóanyaggal volt megrakva. A motorcsónak a rakományával együtt megsemmisítésre került.

Május 11-én a svéd Gripenek megrepülték 100. bevetésüket Líbia felett. Május 12-én már 104 bevetést tudhattak maguk mögött, ezek közül egy, egy nem várt fordulatot is hozott. A leszállt JAS-39 géppár átvizsgálása közben ugyanis mind a két gép szélvédőjén repedéseket találtak.  Az eset még kivizsgálás alatt áll, jelenleg azt valószínűsítik, hogy homokvihar okozta a sérüléseket. A két gépet visszarepülték Svédországba, ahonnan pótlásukra két Gripen érkezett.

Törökország nagy hatótávolságú légvédelmi rakéta rendszeresítését fontolgatja. A NATO nem nézi jó szemmel, hogy egyik tagországa nem NATO-tagországok termékeit is az esélyesek mezőnyébe sorolta. Ugyanis Ankara nem zárkózott el az orosz S300 és S400 komplexumok, valamint a kínai HQ-9 beszerzésétől sem. Így az amerikai Patriot PAC-3-as, és az olasz-francia Eurosam SAMP/T Aster 30-as nem várt vetélytársakat kapott.

Az Egyesült Államok Védelmi Minisztériuma tegnap bejelentette, hogy további öt Boeing C-17 Globemaster III szállítógépet rendeltek meg a légierő számára.

Pakisztánban bejelentették, hogy az Egyesült Államok kérésének eleget téve visszajuttatják a Oszama bin Laden elleni akció során szerencsétlenül járt helikopter roncsait. Washingtonban ugyanis sokan féltek attól, hogy kínai vagy orosz kezekbe kerülhetnek a titkos helikopter viszonylag épségben maradt alkatrészei. Az akcióról egy újabb verzió is napvilágot látott. E szerint a két módosított MH-60-as Balck Hawkot három MH-47-es Chinook kísérte, ezek a rajtaütés közelében egy elhagyatott helyen leszálltak és várakoztak a rajtuk szállított 24 SEAL kommandóssal egyetemben. A továbbrepülő Black Hawkokon 23 SEAL egy tolmács, valamint egy nyomkövető kutya utazott.(A kutya nevét már lehet tudni: Cairo.) A módosításoknak köszönhetően a Black Hawkok, bár nehezebben felderíthetők voltak, a vártnál kissé magasabb hőmérséklet miatt nem voltak képesek lebegni a megnövekedett súly miatt. Ez fontos lett volna, ugyanis a kutyát és a tolmácsot szállító helikopternek az épület tetején kellett volna leszállnia, míg a másiknak az udvar felett függeszkedve kellett volna maradnia, míg a SEAL-ek lecsúsznak köteleiken. A lebegés nem sikerült, így a helikopter főrotorja és farokrésze megsérült egy épülettel történt ütközés során, ezért a pilóták kénytelenek voltak leszállni a géppel. Bin Laden az erkélyről a szobájába menekült, ahol egy Kalasnyikovot és egy pisztolyt találtak, annak átvizsgálása után. Az akció befejeztével a helikopterek és a kommandósok a holttesttel a bagrami támaszpontra repültek. A testet innen vitték (talán a VRC-40-es egy C-2-es Greyhoundjának a fedélzetén?) a USS CARL VINSON fedélzetére.

A kongresszusi képviselők majd egyharmada által aláírt levél landolt az amerikai hadseregnél.  A képviselők szeretnék elérni, hogy évente 70 darab M1A2 SEP harckocsi kerüljön megrendelésre a szárazföldi erők részéről. A Pentagon ugyanis azt tervezi, hogy 2013-tól 2017-ig nem korszerűsít, és nem is gyárt Abrams harckocsit hadereje számára, költségvetési okok miatt. Az USA területén 1941 óta folyamatosan  gyártottak, -na jó, az utóbbi időben már csak korszerűsítettek- harckocsikat. A páncélosok ilyen-olyan módon történő előállítása a munkahelyek mellett (az Abramsek gyártásában több 10000 ember és 560 vállalat érintett) a megszerzett tapasztalatok megtartását és frissítését is lehetővé tette.  A képviselők szerint ezek nagy része mind veszendőbe mehet, ha a Pentagon terve megvalósul.

A svéd hadsereg 2011 decemberében kapja meg első négy FH77 Archer önjáró tarackját. Azután havi két Archer leszállításával folytatódik a 24 példányos megrendelés teljesítése.

Következő év augusztusban már végrehajthatja első felszállását a Turkish Aerospace Industries által kifejlesztett turbópropelleres kiképzőgép. A Hurkus megalkotásának folyamata négy éve vette kezdetét és a célja egy katonai és polgári pilótaképzésben is használható gép létrehozása, melynek egy könnyű csapásmérésre képes változata is kifejlesztésre kerül.  Az első példány még ebben az évben elkészülhet, hiszen 3300 alkatrészéből már több mint 1800-at már elkészítettek. Az egy Pratt & Whitney Canada PT6-os hajtóművel ellátott Hurkus legnagyobb sebessége 462 km/h feletti lesz, szerkezete elég erős lesz +7 és –3,5 g-s túlterhelések elviselésére. A légierő 2014-ben kaphatja meg első gépét.

Május 12-én az Eurocopter az X3-as hibrid helikoptere perceken keresztül repült 430 km/h sebességgel.