Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2011.11.09

2011.11.09

Hétfőn gyors egymásutánban négy alkalommal is felszálltak a balti országok légterét jelenleg biztosító dán F-16-osok.  Ez azonban nem egy újabb gyakorlat volt, ugyanis a vadászok emelésére egy TU-134-es, két AN-26-os és egy IL-20-as miatt volt szükség.

Nagy-Britanniában repülési tilalom alatt van az összes Martin-Baker Mk 10B katapultüléssel ellátott repülőgép, a Red Arrows bemutató kötelék egyik gépében történt, halált okozó baleset miatt. Így a BAE Systems Hawk T1/1A, Panavia Tornado GR.4 és Shorts Tucano T1 gépek közül csak az Afganisztánba vezényelt Tornadók repülhetnek. Sean Cunningham hadnagy gépének ülése még a földön lépett működésbe, eddig tisztázatlan körülmények között. Cunningham hadnagy ez évben csatlakozott a Red Arrows-hoz.

A tegnapi bejegyzésben megemlített Kínából származó hamis memóriachipek ügyében újabb fejlemények vannak és továbbiak is várhatóak. A C-27J Spartan szállítógépek közül az első 11 példányt érintheti az ügy, sőt a ballisztikus rakéták elleni védelmet alkotó THAAD rendszerben is találtak hamisított elektronikai összetevőket. Akár 14000 darab is lehet azon hamisított chipek száma, ami az USA-ba került az utóbbi időben. Nem egy esetben az elektronikai hulladékként Kínába érkező használt számítástechnikai eszközökből kerül kinyerésre, majd némi csiszolás és újra feliratozás után eladásra számos chip és processzor.

Már jövőre is megszülethet az a törvény, mely szükségessé tenné minden Kínából származó elektronikai alkatrész alapos vizsgálatát, hasonlóan ahhoz, ahogy ez a külföldről származó mezőgazdasági termékek esetében már megvalósult. A kevésbé strapabíró alkatrészek miatt akár 5-15%-al is romolhat bizonyos rendszerek, eszközök hadrafoghatósági mutatója, ez több száz millió dolláros plusz kiadást jelenthet évente. További kétes minőségű alkatrészekre is bukkantak. A feszültségszabályozók az F/A-18E Super Hornet, az MV-22 Osprey, és LOS ANGELES-osztályú tengeralattjáróba kerülhettek beépítésre.

Még ebben az évben megkaphatja a francia szárazföldi haderő az első NH Industries NH90 TTH (Tactical Transport Helicopter) szállítóhelikopterét, mivel megszületett az a minősítés, amely kimondja, hogy az NH90 TTH teljes mértékben megfelel a vevői előírásoknak. A típushoz kapcsolódó hír, hogy jelenleg a német haditengerészet sincs elragadtatva az NH90NFH helikopter képességeitől. Hollandiában ugyancsak gondok vannak ezzel a változattal.

Malajzia 20 AIM-9X-2 Sidewinder Block II infravörös önirányítású légiharc-rakétát, nyolc gyakorlópéldányt, valamit a szükséges oktatási és karbantartási anyagokat szeretne megvásárolni Washingtontól 52 millió dollárért.

A 180 főnyi legénység és a hajó rendszeri egyaránt készek arra, hogy 2012 elején a HMS DARING (D 32) Type-45-ös romboló Portsmouthból kifusson első őrjáratára.

Peru is vásárolni szeretne. Lima két használt, ám nagyjavításon átesett C-130E Hercules teherszállítót szeretne beszerezni a hozzájuk szükséges tartalék alkatrészekkel, dokumentációval, képzéssel logisztikai támogatással együtt 74 millió dollárért.

Indiában már csak a kormányzati jóváhagyás kell további két Phalcon radarrendszerrel felszerelt A-50EI légtérfelderítő repülőgép megrendeléséhez. Nyáron még csak egy további gépről szóltak a hírek.

Kedden hazatértek a 22. Légi Utántöltő Század Boeing KC-135 Stratotankerei is az Egyesült Államokban található McConnell légibázisra. Az egység több mint 200 fővel vett részt az Odyssey Dawn/Unified Protector hadműveletben. Ez idő alatt több mint 30 különféle repülőgép számára biztosítottak kicsivel több mint 78 millió kg-nyi üzemanyagot, 3000 felszállás és 29170 repült óra alatt.

Az elkövetkező két hétben aláírásra kerülhet az a szerződés, mely 65 Jakovlev Jak-130-as sugárhajtású kiképzőgép megrendeléséről szól az orosz légierő részére. A gépek az Irkut repülőgépgyárban készülnének és 2017-ig kerülnének átadásra. A gyárban hat, az építés különféle fázisában lévő Líbiának szánt Jak-130-as is található, ezek sorsa jelenleg még nem dőlt el. Lehetséges, hogy exportra kerülnek, de az sem kizárt, hogy orosz felségjellel fognak repülni. Az Orosz Védelmi Minisztériumtól további megrendelést is kézhez kaphat az Irkut repülőgépgyár vezetése, mivel 28 Szuhoj Szu-30SM többfeladatú vadászbombázó megrendelése még mindig nem került véglegesítésre.

Brazíliában a haditengerészet fejlesztéséhez szükséges összeg 2030-ig 223 milliárd dollár lesz a jelenlegi elképzelések szerint.

NETARZENÁL GALÉRIA

Francia Tiger Afganisztánban:1., 2., 3., 4., 5., 6., 7.

A HMS ST. ALBANS (F83) és a USS JOHN S. STENNIS (CVN 74).

Esti Hornet.

T-45C Goshawk.

Tengerészgyalogos McDonnell RF-4B Phantom II.