Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2011.12.07

2011.12.07

Egy újabb sikeres teszten van túl a Northrop Grumman MQ-8B Fire Scout pilóta nélküli helikoptere. Október 25-én a Fire Scout kameráinak élőképét sikeresen jelenítették meg a haditengerészet egyik MH-60-as helikopterének pilótafülkéjében.

A Kommerszant üzleti napilap szerdai számában arról tudósít, hogy Malajzia és Oroszország képviselői megkötötték azt az előszerződést, mely hat Szu-30MK2 vadászbombázó megvásárlásáról szól. Az újság megemlítette azt is, hogy a szerződés véglegesítésére még ebben az évben sor kerülhet. Malajzia egyébként korszerűsíti amerikai eredetű F/A-18D Hornet vadászbombázóit is.  A gépek GPS navigációs rendszert, színes mozgótérképet, JHMCS sisakkijelzőt és barát-idegen azonosítót kapnak majd.

Eddig már több mint 900 bevetést hajtottak végre az Afganisztánba telepített amerikai C-27J Spartan szállítógépek.  A két Spartan még július végén több közbeeső leszállással (Prestwick-Skócia és Bukarest-Románia) Afganisztán felé vette az irányt. Az Ohioi Nemzeti Gárda 179. Szállítórepülő Ezredének 164. Százada volt az első, amelyik megkapta az új típust az USA haderejében és ez alakulat volt az is, mely elsőként repülhette a C-27J-t harci bevetésen. Tehát ez idő alatt a két gép több mint 6900 embert, és közel 400 tonna időérzékeny, kritikus fontosságú rakományt juttatott el a kívánt helyre.

Költséghatékonysági mutatói is pozitívak, kisebb tömegű árut vagy 10 főt 2100 dollár/óra üzemeltetési költséggel szállíthat, míg ugyanezt a feladatot egy C-130J 7100 dollár/óra költséggel hajtja végre. A szállítási feladatokban is alaposan leterhelt CH-47 Chinook helikopterek számára is érezhető könnyebbséget hozott a Spartanok afganisztáni megjelenése. Azonban a típus amerikai jövője még korántsem biztos. A légierő és hadsereg közös szállító repülőgép programjából utóbbi a napokban jelentette be kiszállását. Bár éppenséggel a szárazföldi haderő C-23 Sherpa gépeinek leváltására jól jönne a C-27J. A légierő pedig már azon gondolkodik, hogy inkább C-130J Herculeseket használna a szállítási feladatokban.

GPS-el támogatott inerciális navigációs rendszerrel és digitális tűzvezető rendszerrel láttak el négy M119A2 105 mm-es könnyű tarackot az Egyesült Államokban. Az integrációt a  Fegyverzeti/Haditechnikai Kutatási, Fejlesztési és Műszaki Központ (Armament Research, Development and Engineering Center = ARDEC) emberei végezték el.  Céljuk a vontatott tarackok tűzkésszé tételi idejének csökkentése és a találati pontosságuk növelése. Jelenleg mintegy 10 perc telik el a tűzelőállás elfoglalásától az első lövés leadásáig, ami túl sok a modern harctéren. A 105 mm-es könnyű tarackok túlélőképességének növelésére már minden rendelkezésre állt, csak a fejlesztési munka volt hátra. 

Ugyanis az M777A2 155 mm-es tarackok esetében már megvalósult mindaz, amit az M119-esek esetében is el szerettek volna érni. Éppen ezért, na meg költségcsökkentési okból, az M777A2 szoftvereinek mintegy 90%-át felhasználták a M119A2-nél is. Mindez a jövőbeli átképzéseknél is jól fog jönni, így a tüzérek könnyebben sajátíthatják el a tüzérségi eszközök kezelését, ha egyik típust már megismerték. A remények szerint a jövőben akár 603 M119-es modernizálásra is sor kerület, azonban addig még sok próba van hátra. A több mint 9000 lövésből álló éleslövészetek mellett működési és megbízhatósági tesztek, vontatási, légiszállítási, elektromágneses interferencia, nukleáris, biológiai és kémiai vizsgálatok is lesznek.

A gyártó Sao Jose dos Campos-i székhelyéről felszállva, tegnap végrehajtotta első repülését az indiai megrendelésre készülő első EMB 145 AEW&C repülőgép. A bevált Embraer ERJ 145 regionális utasszállító a módosított feladatkörnek megfelelően megnövelt hűtési és elektromos kapacitással bír, levegőben utántölthető, és képes lesz műholdakon keresztül kommunikálni, adatokat küldeni és fogadni más repülőgépektől illetve földi harcálláspontoktól. A három megrendelt gépből az első 2012 első felében kerül majd átadásra a megrendelőnek.

Korszerűsödnek a holland WARLUS-osztályú tengeralattjárók. A 2013-tól induló programban új szonárok, és elektronikai rendszerek kerülnek beépítésre.  Az egységenkénti két periszkóp közül az egyik lecserélésre kerül egy optronikus árbocra, valamint egy magas frekvenciájú műholdas kommunikációt lehetővé tevő antenna is beszerelésre kerül.

November 29-én kifutott élettartamának felénél végrehajtott korszerűsítése utáni első útjára a USS JOHN PAUL JONES (DDG 53) ARLEIGH BURKE-osztályú romboló. A teljes mechanikus és elektronikus korszerűsítésen átesett egység hét hónapig lesz távol San Diegotól.

NETARZENÁL GALÉRIA

9M330-as légvédelmi rakéta startja egy UDALOJ I-osztályú rombolóról.

Bújik a Flanker.

Líbiából menekült Dassault Mirage F1ED.

PZL-Swidnik W-3RL Sokol.

Pakisztáni Hongdu K-8 Karakorum.

LTV A-7D Corsair II.